Profilaktyka w okresie zachorowań na grypę

Profilaktyka w okresie zachorowań na grypę

Czy każdego roku, gdy zbliża się zima, zaczynasz obawiać się o zdrowie swoje i swojej rodziny ze względu na sezon grypowy? Zamiast obaw, postaw na zdrowy tryb życia, regularne wzmacnianie odporności i inne skuteczne metody walki z wirusami grypy.

Grypie możemy przeciwstawiać się na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim liczy się konsekwentne i regularne wzmacnianie organizmu m.in. poprzez zdrową dietę i aktywność fizyczną. Kolejną skuteczną metodą zapobiegania chorobie są szczepienia. A gdy nadchodzi okres zachorowań na grypę, można uniknąć kłopotów zdrowotnych, dbając o higienę (szczególnie dłoni) i unikając dużych skupisk ludzi, w których mogą znajdować się osoby potencjalnie zarażone wirusem grypy.

 

Jak skutecznie zapobiegać grypie?

 

Im mocniejszy układ odpornościowy, tym mniejsze ryzyko zachorowania na grypę. A nawet gdy wirus grypy zaatakuje, objawy choroby będą znacznie łagodniejsze. Warto wzmacniać naturalne mechanizmy obronne organizmu. Najlepiej robić to przez cały rok, pamiętając o zdrowej diecie i aktywności fizycznej.

Oto kilka wskazówek, w jaki sposób skutecznie wzmacniać organizm:

  • Ćwicz regularnie przez cały rok, nawet w zimie nie odmawiaj sobie treningów. Siłownia, basen, bieganie, spacery, a nawet taniec — wszystkie sposoby na zachowanie dobrej kondycji fizycznej są dobre! W ten sposób wzmocnisz swój organizm, a tym samym skutecznie będziesz bronić się przed atakiem wirusów grypy.
  • Postaw na zdrowe odżywianie. Urozmaicona dieta bogata we wszystkie niezbędne dla zdrowia witaminy i składniki odżywcze to niezawodny sposób na wzmocnienie organizmu. Staraj się też jeść regularnie.
  • Spożywaj produkty bogate w cynk, który działa na korzyść układu odpornościowego. Znajduje się m.in. w kiełkach pszenicy, czerwonym mięsie, owocach morza, kurczaku, indyku.
  • Regularnie spożywaj czosnek, szczególnie w okresie wzmożonej zachorowalności na grypę. Czosnek wykazuje właściwości bakteriobójcze.
  • Jak najczęściej sięgaj po ryby i owoce morza. Zawierają one dużo kwasów omega-3, korzystnie wpływających na odporność.
  • Nie lekceważ snu i wypoczynku. Przemęczony organizm jest znacznie bardziej podatny na choroby. Niezwykle ważne jest, aby dostarczyć organizmowi taką dawkę snu, która pozwoli mu na prawidłową regenerację.
  • Znajdź sposób na walkę ze stresem. Życie w ciągłym stresie znacząco osłabia układ odpornościowy, który łatwiej podda się w bitwie z wirusami.

Jak chronić się przed grypą w sezonie największej zachorowalności?

  • Staraj się, aby w twojej diecie nie zabrakło witaminy C. W tym okresie możesz przyjmować nieco większe dawki, aby pobudzić do działania układ odpornościowy. Witamina C znajduje się w owocach i warzywach, m.in. pomidorach, brokułach, pomarańczach, grejpfrutach.
  • Pij jak najwięcej wody, najlepiej do ok. 2 litrów dziennie. Dodatkowo warto sięgać po herbatki ziołowe oraz soki owocowe (najlepiej przygotowywane bezpośrednio z owoców). Nawodniony organizm znacznie lepiej radzi sobie w walce z wirusami.
  • Ubieraj się na tzw. cebulkę. W ten sposób skutecznie unikniesz przegrzania lub wychłodzenia organizmu.
  • Jeśli jest to możliwe, w okresie największej zachorowalności na grypę unikaj dużych skupisk ludzi.
  • Myj i dezynfekuj ręce najczęściej jak to możliwe, a przede wszystkim przed jedzeniem i piciem. Unikaj również dotykania dłońmi oczu, nosa, ust.
  • Unikaj jedzenia i picia z tych samych naczyń i tymi samymi sztućcami co ludzie, u których występują objawy grypy.
  • Często wietrz pomieszczenia, w których przebywasz. Dotyczy to zarówno pomieszczeń mieszkalnych, jak i miejsc pracy.
  • Gdy przebywasz w towarzystwie chorych osób, szczególnie w odległości mniejszej niż 2 metry, załóż specjalną maseczkę na twarz. Zdejmuj ją po każdym kontakcie z chorymi, a zużytą wyrzuć do kosza.

 

Szczepionka przeciw grypie

 

Skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka zakażenia wirusem grypy jest szczepionka. Warto pamiętać jednak, że skuteczność szczepienia przeciwko grypie zależy od kilku zasad:

  • Szczepionkę przeciwko grypie należy powtarzać co roku.
  • Szczepionka musi mieć aktualny skład na dany sezon epidemiologiczny.
  • Najlepiej poddać się szczepieniu wczesną jesienią, czyli przed okresem największej zachorowalności na grypę.
  • Swoiste przeciwciała o właściwościach ochronnych przed grypą pojawiają się po ok. 7 dniach po szczepieniu.

Szczepienia przeciw grypie są zalecane wszystkim ludziom powyżej 6. miesiąca życia, u których nie występują przeciwwskazania. Szczególnie rekomendowane są osobom znajdującym się w grupie o zwiększonym ryzyku powikłań lub które mogą być źródłem dalszego zakażenia wirusem. Do tych grup należą przede wszystkim:

  • osoby po 50. roku życia
  • osoby starsze, które mają problemy z chorobami przewlekłymi związanymi z sercem, płucami i nerkami
  • dzieci od 6. miesiąca oraz młodzi ludzie, którzy cierpią na przewlekłe choroby
  • chorzy na cukrzycę lub anemię
  • kobiety ciężarne oraz kobiety planujące ciążę w zbliżającym się sezonie epidemiologicznym
  • osoby mające kontakt z dziećmi do 6. miesiąca życia
  • pracownicy służby zdrowia
  • osoby przebywające w domach spokojnej starości
  • osoby z upośledzoną odpornością, np. po przeszczepach
  • osoby pracujące w szkołach, handlu, transporcie lub innych dziedzinach, w których dochodzi do częstych kontaktów międzyludzkich

 

Czy szczepionka przeciw grypie jest bezpieczna?

 

Obecnie panuje sporo negatywnych opinii na temat szczepionek, stąd też wiele ludzi obawia się lub unika tej formy profilaktyki. W rzeczywistości szczepionka przeciw grypie jest w pełni bezpieczna dla zdrowia i nie powoduje groźnych skutków ubocznych. Skutecznie chroni przed grypą i powikłaniami pogrypowymi.

Nie zaleca się podawania szczepionki osobom silnie uczulonym na jajka ze względu na możliwość wystąpienia reakcji alergicznej, ponieważ w produkcji szczepionek wykorzystywane są wirusy hodowane w kurzych jajach. Szczepienie nie jest wskazane także w przypadku osób cierpiących na infekcje układu nerwowego oraz z ostrym stanem gorączkowym lub zaostrzeniem choroby przewlekłej.

U 5-10% ludzi zaszczepionych przeciw grypie pojawiły się łagodne skutki uboczne, takie jak ból głowy, gorączka, skurcze mięśni. Objawy te ustąpiły samoistnie po jednym dniu od podania szczepionki.