Witamina C - jak nie zakwasić organizmu, czyli właściwe dawkowanie

Witamina C – jak nie zakwasić organizmu, czyli właściwe dawkowanie

Witamina C, od dawna wykorzystywana w medycynie i kosmetyce, funkcjonuje też pod nazwą kwas askorbinowy, który należy do grupy słabych kwasów. Z tego też powodu wiele osób zastanawia się, czy stosowanie witaminy C przez dłuższy czas nie przyczyni się do zakwaszenia organizmu. Warto więc dowiedzieć się więcej na ten temat, by rozwiać wszystkie wątpliwości.

Witamina C ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Bierze aktywny udział w wielu procesach zachodzących w naszym ciele. W kosmetyce znana jest jako silny przeciwutleniacz, zwalczający wolne rodniki, które odpowiadają za proces starzenia się skóry. Kwas L-askorbinowy występuje naturalnie w warzywach i owocach, ale przyjmowany jest również profilaktycznie w formie leków czy suplementów diety (szczególnie w okresie dużej zachorowalności na przeziębienie i grypę). Wiele osób zastanawia się więc, czy długotrwałe stosowanie witaminy C nie przyczyni się do wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych, takich jak m.in. zakwaszenie organizmu, uszkodzenie błony śluzowej żołądka i szkliwa zębów, kamienie nerkowe (obiegowe opinie na temat kwasu askorbinowego).

Witamina C nie jest toksyczna i nie powoduje żadnych negatywnych reakcji w organizmie. Nie szkodzi ani nie uczula, nie podrażnia też żołądka. Opisane powyżej skutki uboczne nie powinny mieć miejsca, jeśli nie będziemy narażać organizmu na nadmierne i nieracjonalne oddziaływanie kwasem L-askorbinowy. Co to znaczy? Wyjaśniamy poniżej.

 

Jak kwas L-askorbinowy działa na jamę ustną?

 

Kwas L-askorbinowy to słaby kwas (pH=4,2). Gdy rozpuścimy witaminę C w wodzie, poczujemy kwaskowy posmak. Z tego też powodu owoce zawierające dużo witaminy C, takie jak np. cytryny czy limonki, są lekko kwaśne. Działanie kwasu askorbinowego przyjmowanego w standardowy sposób, czyli poprzez spożywanie owoców, wypijanie soków czy suplementację, nie powinno przyczynić się do problemów zdrowotnych.

Jedząc owoce czy pijąc soki owocowe, witamina C (wraz z innymi substancjami) trafia najpierw do jamy ustnej, gdzie ma kontakt m.in. ze szkliwem zębowym. Krótkotrwałe oddziaływanie kwasu L-askorbinowego nie powoduje jednak żadnych negatywnych reakcji. Ślina ma działanie alkalizujące, więc gdy jemy czy pijemy coś kwaskowatego, zwiększa się jej wydzielanie, przez co organizm bardzo szybko przywraca naturalny odczyn w jamie ustnej.

Tym bardziej żadnych reakcji nie wywoła spożywanie tabletek powlekanych czy kapsułek z witaminą C, które szybko połykamy, dlatego z oczywistych względów nie mają szans na szkodliwe działanie w jamie ustnej. Witamina C dla dzieci często występuje w postaci gum do żucia czy lizaków. To ciekawa alternatywa, ale ma jedną wadę — najczęściej w produktach tego rodzaju znajduje się cukier i to właśnie ten składnik ma negatywny wpływ m.in. na zęby. Warto więc zaufać przede wszystkim naturze i jak najczęściej sięgać po kwas L-askorbinowy znajdujący się w owocach i warzywach.

 

Jak kwas L-askorbinowy działa na żołądek?

 

W przypadku problemów zdrowotnych, np. przy infekcji wirusowej, zalecana dawka witaminy C może być zwiekszona do wieksza 1.000-3.000 mg lub 2-3 razy dziennie. Niekiedy jednak osoby o bardzo wrażliwym żołądku skarżą się na dyskomfort przypominający zgagę. Dzieje się tak dlatego, że przyjmowana jednorazowo dawka witaminy przed wchłonięciem się do organizmu najczęściej trafia do żołądka, co może krótkotrwale ujawnić się w postaci pewnych dolegliwości. Osoby o wrażliwym żołądku powinny więc pamiętać, by przyjmować witaminę C (podobnie jak i inne leki czy suplementy) razem z posiłkiem (lub po posiłku), napojem lub przekąską.

Nie należy się jednak obawiać, że zalecana dawka witaminy C spowoduje szkody w naszym żołądku. Pamiętajmy, że naturalnie występujący w żołądku kwas solny (HCl) jest kilkadziesiąt razy silniejszy niż kwas L-askorbinowy.

 

Witamina C a równowaga kwasowo-zasadowa organizmu

 

Przyjmowanie witaminy C z pożywieniem, a także w postaci suplementów diety czy leków w zalecanych dawkach, nie przyczyni się do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Nasze ciało wyposażone jest w naturalny mechanizm, który nieustannie reguluje pH krwi. Za kontrolę i regulację kwasowości w organizmie odpowiadają m.in. nerki oraz system nerwowy. Kwas L-askorbinowy stosowany regularnie, aczkolwiek nie nadmiernie, w żaden sposób nie zaburzy naturalnej równowagi kwasowo-zasadowej.

 

Jak przyjmować witaminę C?

 

Najlepsza forma dostarczania witaminy C organizmowi jest jednocześnie najprostsza! Chodzi po prostu o zdrową dietę, w której będą znajdować się produkty z kwasem L-askorbinowym. Witamina C z diety jest lepiej przyswajana przez organizm niż pochodząca z suplementów. Wśród najlepszych źródeł witaminy C znajduje się natka pietruszki, czerwona papryka, chrzan, brukselka, dereń, berberys. Warto też jak najczęściej sięgać po owoce cytrusowe, czarną porzeczkę czy różnorodne przetwory z dzikiej róży (np. konfitury).

Osoby wykazujące wzmożone zapotrzebowanie na witaminę C mogą dodatkowo wzmocnić swój organizm, stosując różne farmaceutyczne specyfiki. W przypadku kwasu L-askorbinowego jest ich naprawdę dużo. Możemy wybrać tabletki, kapsułki, a także sproszkowaną formę czystej witaminy C. W przypadku dzieci można sięgnąć po gumy do żucia lub lizaki z witaminą C.

 

Jak prawidłowo dawkować witaminę C?

 

Witamina C jest potrzebna naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Jednocześnie człowiek nie jest w stanie samodzielnie jej wytwarzać, w związku z czym trzeba ją dostarczać wraz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Zgodnie z zaleceniami specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy to 40-50 mg u dzieci, 75 mg u kobiet i 90 mg u mężczyzn. Niektórzy badacze rekomendują jednak podawanie znacznie większych dawek, nawet do 200 mg na dobę.

Poleca się stosowanie witaminy C w okresach, gdy nasz organizm jest najbardziej narażony na infekcje, czyli jesienią, zimą i wczesną wiosną. Wprawdzie, gdy infekcja już nas zaatakuje, samą witaminą C nie zwalczymy choroby, jednak udowodniono, że profilaktyczne przyjmowanie kwasu askorbinowego może znacznie zmniejszyć ryzyko jej wystąpienia.