Witamina C - jak nie zakwasić organizmu, czyli właściwe dawkowanie

Witamina C – jak nie zakwasić organizmu, czyli właściwe dawkowanie

Witamina C, od dawna wykorzystywana w medycynie i kosmetyce, funkcjonuje też pod nazwą kwas askorbinowy, który należy do grupy słabych kwasów. Z tego też powodu wiele osób zastanawia się, czy stosowanie witaminy C przez dłuższy czas nie przyczyni się do zakwaszenia organizmu. Warto więc dowiedzieć się więcej na ten temat, by rozwiać wszystkie wątpliwości.

Witamina C ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Bierze aktywny udział w wielu procesach zachodzących w naszym ciele. W kosmetyce znana jest jako silny przeciwutleniacz, zwalczający wolne rodniki, które odpowiadają za proces starzenia się skóry. Kwas L-askorbinowy występuje naturalnie w warzywach i owocach, ale przyjmowany jest również profilaktycznie w formie leków czy suplementów diety (szczególnie w okresie dużej zachorowalności na przeziębienie i grypę). Wiele osób zastanawia się więc, czy długotrwałe stosowanie witaminy C nie przyczyni się do wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych, takich jak m.in. zakwaszenie organizmu, uszkodzenie błony śluzowej żołądka i szkliwa zębów, kamienie nerkowe (obiegowe opinie na temat kwasu askorbinowego).

Witamina C nie jest toksyczna i nie powoduje żadnych negatywnych reakcji w organizmie. Nie szkodzi ani nie uczula, nie podrażnia też żołądka. Opisane powyżej skutki uboczne nie powinny mieć miejsca, jeśli nie będziemy narażać organizmu na nadmierne i nieracjonalne oddziaływanie kwasem L-askorbinowy. Co to znaczy? Wyjaśniamy poniżej.

 

Jak kwas L-askorbinowy działa na jamę ustną?

 

Kwas L-askorbinowy to słaby kwas (pH=4,2). Gdy rozpuścimy witaminę C w wodzie, poczujemy kwaskowy posmak. Z tego też powodu owoce zawierające dużo witaminy C, takie jak np. cytryny czy limonki, są lekko kwaśne. Działanie kwasu askorbinowego przyjmowanego w standardowy sposób, czyli poprzez spożywanie owoców, wypijanie soków czy suplementację, nie powinno przyczynić się do problemów zdrowotnych.

Jedząc owoce czy pijąc soki owocowe, witamina C (wraz z innymi substancjami) trafia najpierw do jamy ustnej, gdzie ma kontakt m.in. ze szkliwem zębowym. Krótkotrwałe oddziaływanie kwasu L-askorbinowego nie powoduje jednak żadnych negatywnych reakcji. Ślina ma działanie alkalizujące, więc gdy jemy czy pijemy coś kwaskowatego, zwiększa się jej wydzielanie, przez co organizm bardzo szybko przywraca naturalny odczyn w jamie ustnej.

Tym bardziej żadnych reakcji nie wywoła spożywanie tabletek powlekanych czy kapsułek z witaminą C, które szybko połykamy, dlatego z oczywistych względów nie mają szans na szkodliwe działanie w jamie ustnej. Witamina C dla dzieci często występuje w postaci gum do żucia czy lizaków. To ciekawa alternatywa, ale ma jedną wadę — najczęściej w produktach tego rodzaju znajduje się cukier i to właśnie ten składnik ma negatywny wpływ m.in. na zęby. Warto więc zaufać przede wszystkim naturze i jak najczęściej sięgać po kwas L-askorbinowy znajdujący się w owocach i warzywach.

 

Jak kwas L-askorbinowy działa na żołądek?

 

Zdarza się, że osoby o bardzo wrażliwym żołądku podczas stosowania witaminy C skarżą się na dyskomfort przypominający zgagę. Dzieje się tak dlatego, że przyjmowana jednorazowo dawka witaminy przed wchłonięciem się do organizmu najczęściej trafia do żołądka, co może krótkotrwale ujawnić się w postaci pewnych dolegliwości. Osoby o wrażliwym żołądku powinny więc pamiętać, by przyjmować witaminę C (podobnie jak i inne leki czy suplementy) razem z posiłkiem (lub po posiłku), napojem lub przekąską.

Nie należy się jednak obawiać, że zalecana dawka witaminy C spowoduje szkody w naszym żołądku. Pamiętajmy, że naturalnie występujący w żołądku kwas solny (HCl) jest kilkadziesiąt razy silniejszy niż kwas L-askorbinowy.

 

Witamina C a równowaga kwasowo-zasadowa organizmu

 

Przyjmowanie witaminy C z pożywieniem, a także w postaci suplementów diety czy leków w zalecanych dawkach, nie przyczyni się do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Nasze ciało wyposażone jest w naturalny mechanizm, który nieustannie reguluje pH krwi. Za kontrolę i regulację kwasowości w organizmie odpowiadają m.in. nerki oraz system nerwowy. Kwas L-askorbinowy stosowany regularnie, aczkolwiek nie nadmiernie, w żaden sposób nie zaburzy naturalnej równowagi kwasowo-zasadowej.

 

Jak przyjmować witaminę C?

 

Najlepsza forma dostarczania witaminy C organizmowi jest jednocześnie najprostsza! Chodzi po prostu o zdrową dietę, w której będą znajdować się produkty z kwasem L-askorbinowym. Witamina C z diety jest lepiej przyswajana przez organizm niż pochodząca z suplementów. Wśród najlepszych źródeł witaminy C znajduje się natka pietruszki, czerwona papryka, chrzan, brukselka, dereń, berberys. Warto też jak najczęściej sięgać po owoce cytrusowe, czarną porzeczkę czy różnorodne przetwory z dzikiej róży (np. konfitury).

Osoby wykazujące wzmożone zapotrzebowanie na witaminę C mogą dodatkowo wzmocnić swój organizm, stosując różne farmaceutyczne specyfiki. W przypadku kwasu L-askorbinowego jest ich naprawdę dużo. Możemy wybrać tabletki, kapsułki, a także sproszkowaną formę czystej witaminy C. W przypadku dzieci można sięgnąć po gumy do żucia lub lizaki z witaminą C.

 

Jak prawidłowo dawkować witaminę C?

 

Witamina C jest potrzebna naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Jednocześnie człowiek nie jest w stanie samodzielnie jej wytwarzać, w związku z czym trzeba ją dostarczać wraz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Zgodnie z zaleceniami specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy to 40-50 mg u dzieci, 75 mg u kobiet i 90 mg u mężczyzn. Niektórzy badacze rekomendują jednak podawanie znacznie większych dawek, nawet do 200 mg na dobę.

Poleca się stosowanie witaminy C w okresach, gdy nasz organizm jest najbardziej narażony na infekcje, czyli jesienią, zimą i wczesną wiosną. Wprawdzie, gdy infekcja już nas zaatakuje, samą witaminą C nie zwalczymy choroby, jednak udowodniono, że profilaktyczne przyjmowanie kwasu askorbinowego może znacznie zmniejszyć ryzyko jej wystąpienia.