Jak dbać o siebie w sezonie przeziębieniowym?

Jak dbać o siebie w sezonie przeziębieniowym?

Czy znasz ten stan? Nagle, wstawanie przestaje Ci iść tak dobrze jak latem, słońce zachodzi moment po tym, jak wychodzisz z biura, a najbardziej wymarzoną rozrywką na wieczór wydaje się oglądanie filmu w szczelnym kokonie z koca… Idzie jesień. Niektórzy łatwiej ulegają przygnębieniu, jeszcze inni twierdzą, że to ich ulubiona pora roku. Jakby nie było, nasz organizm staje się bardziej wrażliwy i podatny na osłabienie. Zadbaj o siebie!

A PSIK!

Najwięcej osób choruje jesienią i wczesną wiosną. Pogoda pod psem, wiatr, deszcze i inne niechlubne cechy tych pór roku narażają nas na infekcje i przeziębienie. Bronimy się, przegrzewając często nasze mieszkania i biura, co wysusza powietrze i szkodzi błonie śluzowej dróg oddechowych. To wtedy zaczyna dokuczać nam katar, drapanie w gardle i wrażenie braku sił. Najgorsze, co możemy zrobić, to zignorować pierwsze objawy choroby. Dlaczego? Bo to najlepszy moment, by z nią walczyć.

Leki przeciwko objawom przeziębienia i grypy łączą w sobie działanie przeciwbólowe oraz moc płynącą z witaminy C. Dodatkowo, zwalczają gorączką i ułatwiają oddychanie. Cierpisz na ból zatok? Z jego objawami poradzą sobie leki złożone z substancji udrażniających przewody nosowe i przeciwzapalnych. Warto też zadbać o spokojny, co najmniej 7-godzinny sen, w czasie którego zregenerujesz się i wzmocnisz system odpornościowy.


jak odróżnić przeziębienie od grypy?

Początek jest zawsze taki sam - zarażenie wirusem. Jednak nie każdy wirus to wirus grypy. Podstawowa różnica polega na tym, że grypa atakuje gwałtownie i jest bardziej uciążliwa niż przeziębienie, które rozwija się powoli i ustępuje po około 10 dniach. Jeśli czujesz osłabienie, męczy Cię katar, zatkany nos nie daje spokojnie zasnąć, a kaszel i ból gardła utrudniają funkcjonowanie, prawdopodobnie się przeziębiłeś. Grypa zwala nas z nóg nagle poprzez atak wysokiej gorączki, dreszcze i bóle mięśniowo-stawowe.


Co robić, żeby być zdrowym?

Aby przygotować się do sezonu hulających przeziębień, warto zastanowić się nad naszymi codziennymi przyzwyczajeniami. Jesienią i zimą dążymy do tego, żeby zamienić mieszkania w ciepłe, bezpieczne dziuple, w których możemy się skryć przed chłodem. Nie jest to jednak dobre dla naszego zdrowia. Optymalna temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić około 19-20°C. Sposobem na dobre samopoczucie jest również wietrzenie pokojów i spanie pod ciepłą kołdrą, ale w nieprzegrzanej sypialni. Szczególnie przy problemach z układem oddechowym czy bólem zatok, pamiętaj, że lepiej się ciepło ubrać i obniżyć temperaturę w mieszkaniu niż ogrzać je przesadnie.

Co powiesz na długi spacer w zimny dzień? Większość z nas wybiera przemykanie samochodami lub komunikacją. Ale wystarczy odpowiedni ubiór, niezbyt lekki i niezbyt gruby, żeby uniknąć spocenia, i już można ruszać w pieszą drogę. To świetny sposób na poprawę odporności i kondycji. Eksperci dodają, że unikanie zatłoczonych miejsc, gdzie co chwilę słychać kaszel i kichanie, na pewno pomaga zapobiegać zarażeniu się. Pij dużo wody mineralnej i soków, myj często ręce, a na koniec dnia zaserwuj sobie przed snem gorącą, aromatyczną kąpiel. Zdrowie jest najważniejsze.


JEŻELI JEDNAK CHOROBA CIĘ DOPADNIE…

Przeziębienie, katar, kaszel czy ból gardła uprzykrzają życie. Musisz jak najszybciej wspomóc swój organizm. Leki przeciwko pierwszym objawom przeziębienia i grypy dostępne są bez recepty, rozgrzewają, działają przeciwbólowo i przeciwgorączkowo. Można je łączyć z innymi „domowymi sposobami”. Nie bagatelizuj sygnałów swojego organizmu. Ból to znak, że Twoje ciało jest zmęczone. Staraj się dużo odpoczywać, unikaj stresu i pij dużo wody. Podobnie wygląda leczenie kataru i leczenie zatok, które nie lubią chłodu, ani przegrzewania. Przypomnij sobie rady swojej mamy i załóż ciepłą czapkę.